Interaktivní mapa lodžského ghetta
Židovský hřbitov (Nový)
Nový židovský hřbitov v Lodži (Nowy Cmentarz Żydowski w Łodzi) je jedním z největších židovských hřbitovů v Evropě a mimořádně významným místem pro pochopení dějin města Lodž a tragických osudů místní židovské komunity během druhé světové války. Založen byl v roce 1892 jako náhrada za starý židovský hřbitov, který kapacitně nestačil rostoucí židovské populaci. Tento hřbitov se stal nejen místem posledního odpočinku tisíců Židů, ale také jedinečným svědkem osudu lidí uvězněných v ghettu za nacistické okupace.
Historie hřbitova před válkou
Na přelomu 19. a 20. století byla Lodž jedním z hlavních průmyslových center Polska, přičemž židovská komunita tvořila významnou část obyvatelstva. Hřbitov vznikl na severním okraji města, v oblasti nazývané Bałuty. Na ploše více než 40 hektarů se nachází kolem 180 000 hrobů, včetně velkolepých náhrobků prominentních rodin a průmyslníků.
Architektonicky vynikají například mauzolea významných rodin jako Poznańských nebo Prussakových. Umělecké detaily mnoha náhrobků odrážejí bohatou židovskou kulturu a tradice té doby.
Hřbitov během existence ghetta
Během druhé světové války bylo v Lodži v roce 1940 vytvořeno ghetto (Litzmannstadt Ghetto), které se stalo jedním z největších ghett na území okupovaného Polska. Do ghetta bylo nahnáno více než 160 000 Židů z Lodže a okolních oblastí, později sem byli deportováni i Židé z Německa, Rakouska, České republiky a dalších zemí. Podmínky byly nelidské – hlad, nemoci a vyčerpávající práce si denně vybíraly svou daň.
Nový židovský hřbitov se v této době stal místem, kam byli pohřbíváni zemřelí obyvatelé ghetta. Vznikla zde zvláštní část nazývaná „pole ghetta“, kde bylo do masových hrobů pohřbeno přibližně 43 000 lidí. Pohřbívání probíhalo často bez jakéhokoliv obřadu, což odráželo tragickou situaci ghetta. Dnes toto pole připomíná jednoduchý památník, který vzdává úctu obětem.
Význam hřbitova v poválečné době
Po osvobození byla židovská komunita v Lodži téměř zcela zničena. Nový židovský hřbitov se stal jedním z mála hmatatelných svědectví existence komunity, která byla systematicky vyhlazována. Dnes je místem, kam přicházejí lidé z celého světa uctít památku obětí holokaustu i dřívějších generací židovských obyvatel města.
Při vstupu na hřbitov najdete památník obětem holokaustu, na kterém jsou vyryty stovky jmen. Zachovalo se také mnoho původních náhrobků a hřbitov tak funguje jako symbol kontinuity historie a paměti.
Nový židovský hřbitov jako kulturní a historický monument
Hřbitov byl v roce 1984 zařazen na seznam památkově chráněných objektů. Je nejen místem paměti, ale také cenným zdrojem informací o židovské kultuře, tradicích a tragédii ghetta. V kontextu ghetta se Nový židovský hřbitov stává i připomínkou osudu lidí, kteří byli odříznuti od světa, ale přesto se snažili zachovat důstojnost až do posledního okamžiku.
Důležitost zachování památky
Nový židovský hřbitov v Lodži je dnes jedním z nejvýznamnějších míst připomínajících holokaust v Polsku. Slouží jako varování před extremismem a nehumánností, která může ovládnout společnost. Každý návštěvník má možnost se na tomto místě zamyslet nad historií, ale i nad vlastní odpovědností za udržování lidskosti ve světě.
Balutský rynek
Balutský rynek: Srdce lodžského ghetta
Balutský rynek, známý také jako Plac Balucki, je místo s bohatou a tragickou historií, které hrálo klíčovou roli během existence Lodžského ghetta (Getto Litzmannstadt). Tento trh, nacházející se v dělnické čtvrti Baluty, byl od 19. století jedním z nejdůležitějších obchodních center Lodže. S příchodem nacistické okupace a vytvořením ghetta se však jeho účel drasticky změnil.
Historie Balutského rynku před ghettem
Před druhou světovou válkou byl Balutský rynek rušným centrem dělnické čtvrti, kde se potkávali obyvatelé různých národností, především Poláci a Židé. Trh byl známý svou nabídkou čerstvých potravin, textilu a dalšího zboží, a byl typickým příkladem městského života v průmyslové Lodži.
Oblast Baluty byla tehdy jednou z nejchudších částí města, ale přesto pulsovala energií díky obchodním aktivitám a kulturnímu životu.
Balutský rynek za dob Lodžského ghetta
Když nacisté v únoru 1940 zřídili v Lodži ghetto, zahrnuli do něj i Balutský rynek. Ghetto, které se stalo domovem pro více než 160 000 Židů, bylo izolováno od zbytku města a postupně se proměnilo v peklo hladu, nemocí a nelidského zacházení.
Balutský rynek byl v ghettu využíván jako hlavní místo setkávání a logistiky. Sloužil jako:
- Hlavní shromaždiště: Obyvatelé ghetta se zde shromažďovali před transporty do vyhlazovacích táborů, především do Kulmhofu (Chełmno nad Nerem) a později i do Osvětimi.
- Tržiště: Přestože ghetto trpělo nedostatkem jídla a zboží, na rynku probíhal černý obchod a výměnný obchod.
- Centrum nucené práce: Nacisté využívali pracovní sílu Židů z ghetta k výrobě zboží, které bylo často exportováno do Říše.
Atmosféra Balutského rynku byla plná zoufalství. Obyvatelé ghetta zde často čekali v mrazivém počasí, hladoví a bez jakékoliv naděje na lepší osud.
Po válce
Po osvobození Lodže v roce 1945 Balutský rynek znovu sloužil jako tržiště, ale jeho poválečný význam už nikdy nedosáhl úrovně předválečné éry. Čtvrť Baluty nesla těžké stopy nacistické genocidy, a mnoho obyvatel Lodže vnímá Balutský rynek jako memento tragické minulosti.
Dnes je místo součástí paměti města a připomíná hrůzy holocaustu a osudy tisíců lidí, kteří ghettem prošli.
Cikánský tábor
Lodžské ghetto (Getto Litzmannstadt), jedno z největších židovských ghett zřízených nacisty během druhé světové války, nebylo pouze místem utrpení pro židovskou populaci. Na jeho severním okraji vznikl zvláštní tábor pro Romy, známý jako Zigeunerlager (Cikánský tábor). Tento tábor slouží jako připomínka dalšího aspektu genocidy, který je často přehlížen – systematické vyvražďování romského obyvatelstva.
Zřízení tábora
Cikánský tábor byl zřízen na podzim roku 1941 v části ghetta známé jako Marysin. Do tábora bylo od listopadu 1941 deportováno přibližně 5 000 Romů, převážně z Burgenlandu v Rakousku. Tito lidé byli nacisty označeni jako „asociálové“ a násilně přesunuti ze svých domovů.
Tábor byl přísně oddělen od zbytku ghetta. Byly zde postaveny ostnaté ploty a pohyb mezi cikánským táborem a zbytkem ghetta byl zakázán, čímž se podmínky staly ještě těžšími než v ostatních částech ghetta.
Podmínky v táboře
Podmínky v Zigeunerlager byly extrémně kruté a nepřipouštěly naději na přežití:
- Přeplněnost: V barácích určených pro stovky lidí žily tisíce, což vedlo k rychlému šíření nemocí.
- Nedostatek jídla: Příděly potravin byly minimální a hlad byl každodenní realitou.
- Špatná hygiena: Nebyly zde téměř žádné zdravotnické služby ani možnosti hygieny. Tato situace vedla k vypuknutí tyfové epidemie, která si vyžádala tisíce životů.
Romové byli často ponecháni bez jakékoliv lékařské pomoci. I přesto, že ghetto samo trpělo nedostatkem zdrojů, cikánský tábor představoval místo, kde byly podmínky ještě horší.
Deportace a konečný osud
V lednu 1942 byl cikánský tábor náhle zlikvidován. Přeživší Romové byli deportováni do vyhlazovacího tábora v Chełmnu nad Nerem (Kulmhof), kde byli zavražděni v plynových vozech. Deportace proběhla rychle a systematicky; žádní Romové v Lodžském ghettu nepřežili.
Zigeunerlager v Lodži tak představuje tragickou epizodu genocidy Romů, která byla dlouho opomíjena, přestože je součástí širšího příběhu holocaustu.
Památka dnes
Dnes na místě cikánského tábora není mnoho fyzických připomínek. Čtvrť Marysin byla přestavěna, a proto většina stop po táboře zmizela. Historici a přeživší však pokračují v úsilí o zachování památky na toto místo.
Oběti cikánského tábora v Lodžském ghettu si zaslouží být připomínány jako součást tragického odkazu holocaustu. Jejich příběh je varováním před nenávistí a systémovou diskriminací, která vedla k vyvražďování celých komunit.
Dětský tábor na průmyslové ulici – Malá Osvětim
Lodžské ghetto (Getto Litzmannstadt) bylo místem nesmírného utrpení, kde kruté podmínky nacistického režimu dopadaly obzvláště těžce na nejzranitelnější – děti. Jedním z nejtragičtějších míst ghetta byl dětský tábor na Průmyslové ulici (Kinder-KZ), který nacisté zřídili jako zvláštní zařízení určené pro děti bez domova, sirotky a děti deportované do ghetta. Tento tábor je symbolickým připomenutím nacistických zločinů páchaných na dětech.
Zřízení dětského tábora
Dětský tábor na Průmyslové ulici byl zřízen v roce 1942 v rámci nacistické politiky „řešení židovské otázky“. Tábor se nacházel na periferii ghetta v oblasti blízké průmyslovým zónám. Bylo to místo, kam byly soustředěny děti, které zůstaly bez rodin, nebo děti považované za pracovní sílu pro německý průmysl.
Většina dětí byla ve věku od 8 do 16 let, ale výjimkou nebyly ani mladší děti. Některé z nich byly odděleny od svých rodičů během razií nebo deportací.
Podmínky v táboře
Podmínky v dětském táboře byly nelidské:
- Práce: Děti byly nuceny vykonávat těžkou práci v továrnách nebo dílnách, často v nebezpečných a zdraví škodlivých podmínkách. Výroba zahrnovala šití uniforem, zpracování kovů nebo třídění odpadních materiálů.
- Hlad: Strava byla minimální, často sestávala pouze z vodové polévky nebo několika gramů chleba. Hlad byl všudypřítomný, což vedlo k oslabení organismu a vyšší úmrtnosti.
- Špatná hygiena: Nedostatek hygienických podmínek vedl k šíření nemocí, jako byly tyfus a tuberkulóza.
- Izolace: Tábor byl přísně izolován od zbytku ghetta. Děti byly odděleny od svých rodin a přátel, což zvyšovalo jejich psychické utrpení.
Osudy dětí v táboře
Pro většinu dětí v táboře byla jedinou „cestou ven“ deportace do vyhlazovacích táborů. Od podzimu 1942 byly děti postupně deportovány do Chełmna nad Nerem (Kulmhof), kde byly vražděny v plynových vozech. Deportace probíhaly pod záminkou „přesídlení na lepší místo“, což rodiče, pokud ještě byli naživu, vedlo k marné naději, že jejich děti přežijí.
Dětský tábor na Průmyslové ulici se stal symbolem bezcitnosti nacistické mašinérie, která systematicky využívala děti jako otrockou pracovní sílu, aby je následně poslala na smrt.
Památka dnes
Dnes je bývalý dětský tábor na Průmyslové ulici jedním z míst, které připomínají zločiny nacistického režimu. Na tomto místě byl vybudován památník, který uctívá památku tisíců dětí, jež prošly tímto táborem. Výzkum tábora pokračuje, a historici stále odkrývají nové informace o jeho fungování a osudech dětí.
Plac Bazarowy – Bazarové náměstí
Plac Bazarowy, jedno z nejvýznamnějších míst Lodžského ghetta, bylo nejen centrem obchodu a shromaždištěm, ale také dějištěm veřejných poprav. Toto náměstí, které před válkou sloužilo jako tržiště, se po zřízení ghetta proměnilo v prostor plný utrpení a strachu.
Historie náměstí před ghettem
Před válkou bylo Plac Bazarowy rušným tržištěm v lodžské čtvrti Bałuty. Židovští i nežidovští obyvatelé zde nakupovali potraviny, řemeslné výrobky a další zboží. Náměstí bylo symbolem každodenního života a pulzujícího obchodu.
Funkce náměstí během existence ghetta
Po zřízení ghetta v roce 1940 získalo Plac Bazarowy zcela nový charakter. Sloužilo nacistickým účelům a bylo místem, kde se odehrávaly různé formy útlaku a násilí:
-
Tržiště v ghettu
Náměstí si částečně zachovalo svou původní funkci tržiště, ale podmínky obchodu byly drasticky omezené. Nacističtí správci ghetta přísně regulovali směnu potravin a základního zboží. Hlad a zoufalství vedly k černému trhu, na kterém se obchodovalo za přemrštěné ceny. -
Místo veřejných poprav
Plac Bazarowy bylo nacisty využíváno k veřejným popravám, které měly za cíl zastrašit obyvatele ghetta. Vězni, často obvinění z neuposlechnutí rozkazů nebo pokusů o pašování, byli přivedeni na náměstí a popraveni před zraky ostatních. Tyto popravy byly brutální ukázkou moci nacistického režimu a šířily mezi obyvateli ghetta strach a beznaděj. -
Shromaždiště pro deportace
Plac Bazarowy bylo rovněž jedním z míst, kde se lidé shromažďovali před deportacemi. Na příkaz nacistických úřadů se zde tisíce obyvatel ghetta ocitaly na cestě do vyhlazovacích táborů, jako byl Chełmno nad Nerem (Kulmhof).
Atmosféra na náměstí
Život na Plac Bazarowym byl poznamenán hladem, strachem a zoufalstvím. Veřejné popravy a deportace vytvořily atmosféru trvalé nejistoty. Pro obyvatele ghetta bylo náměstí zároveň místem, kde si sdělovali zprávy, hledali pomoc nebo se snažili směnit majetek za jídlo, které jim mohlo prodloužit život.
Po válce
Po likvidaci ghetta v roce 1944 bylo náměstí opět začleněno do městské infrastruktury. Památka na tragické události, které se zde odehrály, je připomínána historickými prameny a pamětními deskami. Plac Bazarowy je dnes tichým svědkem temné kapitoly historie Lodže.
Památka dnes
Plac Bazarowy je jedním z míst v Lodži, které si připomínají tragédii holokaustu. Veřejné popravy, které se zde odehrávaly, jsou mementem brutality nacistického režimu a utrpení obyvatel ghetta. Dnes slouží toto náměstí jako důležitý symbol historické paměti a varování před opakováním podobných tragédií.
V rohu náměstí najdeme upomínkovou desku, která nám připomíná temnou historii. Dnes je na náměstí dětské hřiště. Nevíme jestli je to správné nebo ne, ale spíše ano. Je důležité nezapomenout na historii a připomínat si ji, ale rovněž jít dále.

Nádraží Radegast
Nádraží Radegast (Stacja Radegast), malá železniční stanice na severovýchodním okraji Lodže, se během druhé světové války stalo jedním z klíčových bodů v tragické historii Lodžského ghetta. Sloužilo jako hlavní místo deportací, odkud byli židovští obyvatelé ghetta odváženi do vyhlazovacích táborů. Dnes je nádraží Radegast jedním z nejvýznamnějších památníků holokaustu v Polsku.
Historie nádraží před válkou
Před druhou světovou válkou bylo nádraží Radegast malou lokální zastávkou, která sloužila průmyslovým a obchodním účelům. Nacházelo se poblíž čtvrti Bałuty, tradičně obývané židovskou komunitou. Stanice hrála důležitou roli v přepravě zboží, především textilu, který byl klíčovým průmyslem Lodže.
Funkce během existence ghetta
V únoru 1940, kdy bylo Lodžské ghetto zřízeno, se nádraží Radegast stalo klíčovým bodem v logistice ghetta. Nacisté jej využívali k přepravě potravin, zboží a surovin pro potřeby ghetta, ale jeho hlavní funkcí se postupně stala organizace deportací obyvatel ghetta.
-
Deportace do vyhlazovacích táborů
Od ledna 1942 bylo nádraží Radegast využíváno jako shromaždiště a odjezdový bod pro transporty židovských obyvatel ghetta do vyhlazovacích táborů. Mezi hlavní cíle transportů patřil tábor Chełmno nad Nerem (Kulmhof), kde byli lidé vražděni v plynových vozech, a později Auschwitz-Birkenau, symbol masového vraždění. -
Podmínky deportací
Na nádraží byli lidé shromažďováni pod přísným dohledem nacistů. Deportace probíhaly za otřesných podmínek: lidé byli namačkáni do dobytčích vagónů bez přístupu k vodě, jídlu a sanitaci. Mnozí cestu nepřežili, a ti, kteří dorazili, byli obvykle okamžitě posláni na smrt. -
Ztráta života a naděje
Deportace přes Radegast znamenaly pro obyvatele ghetta ztrátu posledních zbytků naděje. Z nádraží odjížděly transporty, které prakticky neznamenaly návrat – pouze smrt.
Po válce a památka dnes
Po skončení války bylo nádraží Radegast opuštěno a jeho původní funkce se ztratila v čase. V roce 2005 byl na místě vybudován památník, který připomíná oběti deportací a obyvatele Lodžského ghetta.
-
Památník na Radegastu
Dnešní památník zahrnuje renovovanou budovu nádraží, pamětní halu s vystavenými artefakty, dokumenty a svědectvími o životě a utrpení obyvatel ghetta.Hlavním symbolem památníku je vagon smrti, replika dobytčího vozu, který byl používán pro deportace. Památník obsahuje také „Zeď jmen“, na níž jsou uvedena jména obětí ghetta a deportací.
-
Vzdělávací význam
Památník dnes slouží jako důležité místo pro vzdělávání o holokaustu. Každoročně přitahuje tisíce návštěvníků z celého světa, kteří si přicházejí připomenout oběti genocidy a tragédie Lodžského ghetta.
Význam Radegastu
Nádraží Radegast je dnes symbolem systematického vyhlazování, ale i připomínkou důležitosti historické paměti. Je místem, které nám připomíná, že lidská důstojnost byla během holokaustu opakovaně pošlapána, ale že je naší povinností o těchto událostech mluvit, učit a nikdy nezapomenout.
Starý židovský hřbitov v Lodži
Starý židovský hřbitov v Lodži, založený v roce 1811, byl prvním pohřebištěm pro rostoucí židovskou komunitu tohoto průmyslového města. Přestože byl hřbitov významným místem náboženského i kulturního života, dnes již neexistuje. Jeho zánik odráží složitou a často tragickou historii židovského osídlení v Lodži.
Založení a historie hřbitova
Hřbitov vznikl v čtvrti Bałuty, která byla tehdy převážně židovskou oblastí. Sloužil jako pohřebiště přibližně do roku 1892, kdy byl zřízen nový židovský hřbitov na ulici Bracka. Starý hřbitov měl v době svého provozu klíčovou roli – byl místem posledního odpočinku členů židovské obce, která se významně podílela na rozvoji Lodže.
Osud hřbitova během a po válce
Během nacistické okupace bylo území hřbitova začleněno do prostoru Lodžského ghetta. Náhrobky byly často odstraňovány nebo ničeny, aby poskytly materiál pro stavbu cest a dalších infrastrukturních projektů. Po válce byl zbytek hřbitova opuštěn a později zcela zanikl kvůli urbanistickému rozvoji města.
Dnešní stav
Dnes na místě starého židovského hřbitova nenajdeme žádné náhrobky ani přímé připomínky jeho existence. Lokalita byla přeměněna na obytnou a průmyslovou zónu. Pouze historické prameny a svědectví přeživších nám připomínají, že zde kdysi existovalo místo, které hrálo zásadní roli v židovském životě města.
Kulturní a historický význam
I když samotný hřbitov zanikl, jeho historie zůstává důležitou součástí židovského a obecně lodžského dědictví. Starý židovský hřbitov nám připomíná, jak rozsáhlé a vlivné bylo židovské osídlení v Lodži před holokaustem. Je zároveň mementem o ničivých dopadech války a následného vývoje, který často ignoroval potřebu zachovat kulturní památky menšin.
Paměť v současnosti
Ačkoliv starý židovský hřbitov v Lodži již neexistuje, židovská komunita a badatelé usilují o zachování jeho odkazu prostřednictvím dokumentace, archivů a pamětních iniciativ. Nový židovský hřbitov v Lodži dnes slouží nejen jako pohřebiště, ale také jako důležité místo připomínající historii Židů v tomto městě.
Bývalá Synagoga v Lodži
Synagoga na území pozdějšího Lodžského ghetta byla jednou z významných židovských modliteben ve městě. Stala se terčem nacistické perzekuce krátce po okupaci Polska, kdy byla v roce 1939 vypálena. Tato tragická událost symbolizuje brutalitu nacistického režimu a jeho snahu zničit židovské kulturní dědictví.
Historie synagogy
Synagoga se nacházela v historické čtvrti Bałuty, která byla centrem židovského života v Lodži. Postavena byla na přelomu 19. a 20. století, kdy židovská populace ve městě rychle rostla. Byla jednou z menších modliteben, která sloužila především místním obyvatelům. Interiér synagogy byl vyzdoben v tradičním stylu s bohatými hebrejskými nápisy a ornamenty, a byla významným duchovním centrem místní komunity.
Vypálení synagogy v roce 1939
Po obsazení Lodže nacistickou armádou v září 1939 se Židé stali terčem systematické perzekuce. Synagoga byla jednou z prvních obětí této nenávisti. Na podzim roku 1939 byla vypálena na příkaz nacistických úřadů, které se snažily eliminovat židovskou kulturu a náboženství.
Při útoku nacisté zabránili místním obyvatelům v hašení požáru. Budova byla zcela zničena, a to nejen fyzicky, ale i symbolicky – cílem bylo vymazat její duchovní a kulturní význam. Mnozí pamětníci vzpomínali na plameny, které osvětlovaly okolí, a na pocit bezmoci, který provázel tuto hrůznou událost.
Osud místa po válce
Po zničení synagogy zůstalo na jejím místě jen spáleniště. V době existence Lodžského ghetta zde nacisté vybudovali obytné nebo průmyslové objekty, čímž zcela odstranili stopy po původní budově. Po válce nebyla synagoga obnovena a místo postupně splynulo s novou městskou zástavbou.
Paměť a odkaz
Dnes je bývalá synagoga v Lodžském ghettu připomínána především v historických dokumentech a vzpomínkách přeživších. Její osud se stal symbolem ztráty, kterou utrpěla židovská komunita v Lodži během druhé světové války. Vzpomínka na tuto synagogu je součástí širšího úsilí o zachování paměti na židovský život v Lodži, který byl téměř zcela vyhlazen holokaustem.
Rotes Haus – Červený dům
Sídlo Kripo – Kriminal Polizei
Kripo v Lodži byla zodpovědná za:
- Monitorování ghetta: sledovala pohyb obyvatel a dodržování nacistických pravidel.
- Vyšetřování a represe: zaměřovala se na odhalování ilegální činnosti, jako byl černý trh, pašování potravin či kontakty s okolním světem.
- Právní dohled: prováděla výslechy a vynucovala přiznání často za použití násilí.
- Koordinaci deportací: ačkoliv deportace organizovaly jiné orgány, Kripo hrála roli při identifikaci a zadržení osob určených k transportu.
Atmosféra teroru
Rotes Haus bylo symbolem nacistického násilí v ghettu. Mnozí obyvatelé ghetta byli přiváděni do této budovy k výslechům, které byly často brutální. Někteří zde byli zadržováni i několik dní bez přístupu k jídlu a vodě. Pro obyvatele ghetta se Červený domek stal synonymem strachu a nejistoty.